"Otomat" Amerika Birleşik Devletleri'nde, bozuk paralarla çalışan makineler aracılığıyla yiyecek-içecek satın alınıp yenebilen fast-food restoranlara verilen bir ad. Amerikalı ressam Edward Hopper'ın 1927 yılında yaptığı bu resim geceleyin bir otomat'ta içtiği kahveye bakan yalnız bir kadını resmediyor. Bir sıra birbirinin aynı lambanın yansıması gece karanlığındaki pencere boyunca yansıyor.

Hopper'ın karısı Jo bu kadın resmi için moddellik yapan kişiydi. Ne var ki Hopper kadının yüzünü daha genç görünümlü olarak resmetti (Jo, 1927 yılında 44 yaşındaydı). Aynı zamanda görünümünü de değiştirdi; Jo dalgalı saçlı ve dolgun vücutlu bir kadındı. Buradaki kadın ise daha oğlansı ve küçük göğüslü bir yapıya sahip.

Genelde Hopper'ın resimlerinde hep olduğu gibi, hem kadının bulunduğu ortam hem de kadının ruh hali belirsizlik taşıyor. Kadın iyi giyimli ve makyajlı, bu da onun kişisel görünümün önemli olduğu işine veya sosyal bir etkinliğe gidiyor veya buradan dönüyor olduğuna işaret edebilir.

Kadın eldiveninin sadece bir tekini çıkarmıştır. Bu da kadının ya dikkatinin dağıldığı ya da acelesi olduğu anlamına gelebilir. Veya dışarıdan henüz içeri girmiş ve daha ısınamamış da olabilir. Ama masanın üzerinde, fincanın hemen önünde duran boş tabak, kadının az önce bir şeyler atıştırdığına, dolayısıyla da bir süredir burada bulunduğuna işaret ediyor olabilir.

Yılın hangi zamanı olduğu kadının kalın giyinmiş olmasından anlaşılmaktadır. Mevsim sonbaharın sonları veya kış olmalıdır. Ama günün hangi saati olduğu resimden anlaşılmamaktadır. Günbatımından hemen sonrası olabilir. Belki de burada bir arkadaşıyla buluşacaktır ve onu bekliyordur. Veya gecenin ilerleyen bir vaktinde, işteki vardiyasından yeni ayrılmış olabilir. Bir diğer olasılık ise gündoğumundan önce vardiyasına giderken buraya uğramış olduğudur.

Saat ne olursa olsun restoran büyük ölçüde boş görünmektedir ve dışarıda herhangi bir hareketlilik olduğuna ilişkin hiçbir işaret yoktur. Bu da resme bir yalnızlık duygusu katmaktadır ve bu da resmin yaygın bir şekilde şehir yabancılaşması kavramıyla ilişkilendirilmesine sebep olmuştur. 1995 yılında Time dergisi bu resmi, 20. yüzyıldaki stres ve depresyona ilişkin bir yazının kapak resmi olarak kullanmıştır.


Künye: Otomat, Edward Hopper (1882 – 1967), 1927, tuval üzerine yağlıboya, 71.4 cm × 91.4 cm, Des Moines Art Center, Des Moines, Amerika Birleşik Devletleri.